Klumme: I dag har du ansat Thomas – i morgen overvejer han at sige op! Sådan giver du nye medarbejdere en god opstart

Stillingsbeskrivelser, onboardingforløb og den gode introduktion til kollegaer og virksomheden er en by i Rusland for alt for mange ejerledere. Det går stærkt i de små virksomheder, og derfor bliver nye medarbejdere kastet ud i den dybe ende af bassinet. Konsekvensen bliver, at medarbejderne er lige så hurtig ude, som de kom ind! Læs et eksempel fra det virkelige arbejdsliv lige her

20210128-171437-6_ma.jpg
Parkerer du nye medarbejdere ved et skrivebord på deres første dag, mens ud selv haster ud ad døren til et møde? Læs klummeskribent Claus Damsgaards bud på, hvorfor det er vigtigt at investere tid i opstart af nye medarbejdere, og hvordan du kan komme godt i gang. Arkivfoto: Andreas Vinther
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
09. apr 2021 KL.16:30

kl. otte møder Thomas ind. Han er ny i virksomheden. Der er bare et problem: du aner ikke, hvad du skal sætte ham til, for du har simpelthen ikke haft tid til at lave en plan. Du får delvist introduceret Thomas til de andre medarbejdere og placeret ham ved et bord, hvor “han lige kan sætte sig ind i virksomheden”, og så er du ude af døren, for du har et møde kl. ni. Nu sidder Thomas snotforvirret og tænker “hvad er det for en virksomhed, jeg er blevet en del af?”.

Opskriften på fiasko

Thomas er opdigtet, men det er ovenstående scenarie ikke. Det er en historie fra den virkelig verden, som jeg i øvrigt en som har oplevet utallige lignende varianter af i mit arbejde med danske smv’er. Her peger jeg på ingen måde fingre, for jeg kan tage mig selv med i ligningen, da jeg også har stået i situationen flere gange. Derfor ved jeg også, at det ikke er holdbart.

Konsekvensen er, at Thomas møder en virksomhed, der er en helt anden, end den han mødte ved jobsamtalerne. Han får et dårligt indtryk og en dårlig start, som får betydning for hans langsigtede relation til virksomheden samt hans kortsigtede arbejdsindsats, fordi han ikke er sat ordentlig ind i arbejdsopgaverne.

Det starter med en stillingsbeskrivelse

Så hvordan undgår man bedst at stå i et “Thomas-lignende scenarie”?

(...)en opstart handler ikke om dig, men om den nye medarbejder

Allerede inden jobopslaget var lavet og der var tænkt på at ansætte Thomas eller en af de andre kandidater, skulle der være lavet en stillingsbeskrivelse. I sig selv er det blot en simpel beskrivelse af arbejdsopgaver og ansvarsområder, men den er med til at give overblik for både leder og medarbejder. Med stillingsbeskrivelsen i hånden bliver det samtidig nemmere at udforme jobopslaget. Find en skabelon til den gode stillingsbeskrivelse her.

En ansættelse tager tid

Problemet i virksomheden, der ansatte “Thomas” var, at ejerlederen havde så travlt, at der ikke var tid til at få medarbejderen sat ordentlig ind i tingene. Det ironiske er, at det var Thomas, der skulle løse nogle af tingene, som gjorde, at ejerlederen havde travlt. Derfor er det vigtigt at tage sig tiden, når en ny medarbejder ansættes. Der skal kunne prioriteres tid til at få ham ordentligt i gang. Ellers skal man vente med ansættelsen.

Lav en plan for introugen

Det er ikke bare den første dag, som skal planlægges. Det er den første uge, eller måske endda måned. Få booket tiden af i din og relevante medarbejderes kalender. Planlæg hele “Thomas” første uge.

  • Hvornår møder medarbejderen?
  • Hvornår har medarbejderen fri?
  • Hvilke opgaver har medarbejderen?
  • Hvem skal sætte ham/hende ind i disse opgaver?

Derudover er der utroligt meget praktik forbundet med opstart af ny medarbejder. Så lav en tjekliste, som du altid kan bruge. Her gennemgår du ting som:

  • Adgang til IT-systemer
  • Overdragelser af nøgler
  • Oprettelse i lønsystem
  • Tildeling af arbejdstøj, udstyr og lign.

Pro selvstændig

Få sat disse praktiske ting i system, så de er nemme at få af vejen. Samme liste kan i øvrigt benyttes, når “Thomas” engang stopper i virksomheden.

Den glade effektive medarbejder

Jeg oplever, at flere af de ejerledere, vi arbejder med, indledningsvis finder disse råd banale og unødvendige. Men når de har arbejdet med dem, vender de ofte tilbage og fortæller om, hvor nemt det gjorde hele opstarten, og hvor meget medarbejderen satte pris på det. Og det er netop det, som er essensen: en opstart handler ikke om dig, men om den nye medarbejder. Den første tid har enorm betydning for, om medarbejderen bliver en succes eller ej.

Tilknyttet artikel


5 skarpe til smv-lederen: “Det er noget fis, at alle dage skal være fyldt med smil og latter”

sarah fourian.jpg
Pro selvstændig
Eksklusivt for kunder
07. apr 2021 KL.17:00

Sarah Fourian, stifter af virksomheden Fourian, der rådgiver i branding og sociale medier

1. Hvordan starter du arbejdsdagen?

Jeg ville ønske jeg kunne fortælle jer, at jeg vågner ligesom i et eventyr. Frisk, veludhvilet og smilende.

Men, let’s keep it real. Jeg vågner, når vores alarm river mig ud af mine skønne drømme og ind i virkeligheden – en virkelighed jeg holder meget af, og som jeg er meget taknemmelig for.

Pro selvstændig

Jeg skal have min friskbryggede kaffe, komplet stilhed og ro for derefter at sidde med min mobil, hvor jeg tjekker op på seneste nyt af nyheder. Det er vigtigt for mig at holde mig opdateret, både for min egen skyld, men også fordi det bidrager til, at jeg kan være med i debatten ude i verden. Jeg afslutter min nyhedslæsning, med at dykke ned i seneste nyt fra min branche, som er i rivende udvikling.

2. Hvad gør du for at bevare gejsten hos dine medarbejdere?

I mit team gør jeg utroligt meget ud af at involvere mig i dem og deres liv.

(...)man skal ikke være bange for at være sig selv – helt som man er

Ikke fordi jeg skal, men fordi det er min natur automatisk ville ‘værne’ om mine medmennesker. Deres succeser giver mig en følelse af succes, og deres hårde dage skal ikke pakkes og gemmes væk; de må hjertens gerne komme frem i lyset og blive vendt og drejet. Det er noget fis, at alle dage skal være fyldt med smil og latter – det er absolut værd at stræbe efter og kæmpe for, men det er langt fra virkeligheden. Vi udfolder os bedst, når vi er trygge, har rammerne til at vokse, og når vi har et team i ryggen, som tror på os.

3. Hvem inspirerer dig i dit arbejde?

Mennesket udgør 100 pct. af min forretning. Kort sagt hjælper jeg mine kunder med at sælge – til mennesker.

Jeg er derfor naturligt inspireret af mennesker. Ikke rige eller berømte, men mennesker generelt. Jeg kunne, hvis jeg havde tiden til det, sidde og betragte mennesker i timevis.

Pro selvstændig

En anden primær inspiration er mine forældre.

Jeg har fra barnsben af mine forældre fået at vide at ‘not even the skies are the limit’. De har altid haft en stor tiltro til mig – også da jeg som helt ung ikke selv havde det.

4. Hvad er det bedste ledelsesråd, du nogensinde har fået?

At jeg skulle omfavne alle, også mine konkurrenter. At det var spild af tid at lade sig påvirke af, at andre kunne byde ind med noget, tilsvarende det du kan.

Dét råd har jeg har taget med mig gennem hele mit liv – også i dag, som selvstændig.

Jeg kan se utrolig meget potentiale i at vidensdele med mennesker, der er passioneret omkring det samme som jeg. Det styrker os alle, og det tilføjer også mine kunder endnu mere værdi.

5. Hvad er dit bedste råd til andre smv-ledere?

Glem ikke netværket.

Vi kan så meget mere, når vi ikke er alene.

Og man skal ikke være bange for at være sig selv – helt som man er. I et netværk er nøglen også at turde spørge og turde række ud efter ‘hjælp’ – alle vil som oftest gerne hjælpe dig.

Det leder mig helt automatisk hen på et andet råd, jeg lige vil flette ind: at huske at videreudvikle på sig selv og sine kompetencer, evigt.